La pròpia trajectòria juvenil buscant el desenvolupament de les aficions (organització de concerts i altres activitats vinculades a la programació musical, xerrades i altres actes socioculturals, edició de fanzines, ràdio, etc.) em va portar a adquirir experiències diverses en l’associacionisme juvenil i en l’acció comunitària, mentre els meus estudis universitaris d’aleshores i les meves primeres experiències en recerca eren en un àmbit allunyat de les qüestions socials i educatives: el de les ciències experimentals.
Aquesta afició es va professionalitzar en llocs de treball en ajuntaments en els camps de l’animació sociocultural, centrada bàsicament en adolescents i joves (1998-2002), i de les polítiques locals de joventut (2003-2017), feines en les quals vaig aprendre a treballar amb adolescents i joves, a dissenyar, desenvolupar i avaluar processos de participació juvenil, activitats, projectes, plans i serveis, a treballar i coordinar equips, a treballar interdepartamentalment i interinstitucionalment, a demanar i justificar subvencions, etc.
Paral·lelament em vaig formar en diverses qüestions vinculades a l’educació en el lleure (Director de lleure infantil i juvenil), l’adolescència, la joventut i les polítiques locals de joventut (nombrosos cursos, seminaris, tallers, jornades, etc.) i, a nivell acadèmic, vaig cursar la Diplomatura d’Educació Social (UNED, 2009), el Màster Interuniversitari en Joventut i Societat (MIJS) (UdG, UAB, UB, UPF, URV, UdL; 2010), l’únic màster oficial sobre joventut a Catalunya, i el postgrau 2a Edició del Cicle de Seminaris de Participació Ciutadana de l’IGOP (Institut de Govern i Polítiques Públiques, UAB; 2011).
El màster em va obrir la possibilitat de fer docència a la Universitat de Barcelona, en el marc del propi MIJS i en diverses assignatures de diversos graus i també en diversos màsters, aprenent a emmarcar la pràctica de l’acció socioeducativa amb adolescents i joves i les polítiques de joventut en la teoria, aportar-hi nous elements i retornar a l’aplicació pràctica allò reflexionat.
Amb la inquietud per saber més i per formar part dels debats sobre l’acció socioeducativa amb adolescents i joves i les polítiques de joventut vaig participar en nombrosos seminaris, jornades, cursos i tallers, així com en algunes recerques sobre qüestions vinculades a l’adolescència, la joventut, l’acció socioeducativa amb adolescents i joves i les polítiques de joventut. El contracte amb la Universitat de Barcelona em va oferir l’oportunitat d’incorporar-me al Grup de Pedagogia Social (GPS) per a la inclusió i la cohesió social i, a través d’ell, he participat fins al 2024 en recerques en l’àmbit acadèmic i en l’avaluació de projectes d’acció socioeducativa amb adolescents i joves. Actualment segueixo amb la mateixa actitud reflexiva, d’estudi i recerca en projectes fora de l’àmbit acadèmic.
Per altra banda, l’esperit associatiu em va apropar a l’Associació Catalana de Professionals de Joventut, entitat a la que em vaig associar i on vaig participar en dues Juntes Directives i on vaig idear i coordinar el projecte internacional Be Youth Worker Today i vaig co-coordinar l’elaboració del Cens de Professionals de Joventut 2018 i de la qual he estat soci fins al 2024.
També estic col·legiat al Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) (núm. 10006) i tinc identificació com a investigador a l’ORCiD (Open Researcher and Contributor Identifier) (núm. 0000-0001-7023-2649).
La trajectòria i l’experiència m’han dut a acompanyar adolescents i joves en moments de dificultat o de presa de decisions, famílies amb dificultats de relació entre mares i pares i fills i filles adolescents, a ser formador de professionals que treballen amb adolescents i joves, en els àmbits de l’educació formal (Secundària, Formació Professional i universitat), educació no formal, acció socioeducativa amb adolescents i joves i polítiques de joventut, a través d’administracions supramunicipals, d’ajuntaments, entitats, etc. I, també, a fer assessoraments a ajuntaments, supervisió de projectes i d’equips d’educadors i acompanyament a educadors en el marc de projectes de dinamització juvenil.
També, he tingut l’oportunitat de participar en projectes amb joves i en visites formatives i com a docent a diversos països de la Unió Europea (Itàlia, França, Portugal, Regne Unit, Dinamarca, Finlàndia, Suècia, Àustria, Alemanya, Romania i República Txeca) i també al Marroc i a Andorra, on he pogut conèixer metodologies, enfocaments, tradicions, ofertes formatives, recerques i perfils professionals vinculats a l’acció socioeducativa amb adolescents i joves i les polítiques de joventut.
Estar en diversos fronts que es retroalimenten m’estimulen a estar al dia, a través de la lectura, l’estudi i l’assistència a actes diversos, sobre la realitat juvenil canviant, l’adolescència, la gestió de les emocions i de la frustració, l’educació, la participació ciutadana, l’empoderament juvenil, els equipaments juvenils, les polítiques de joventut, els perfils professionals i les formacions dels professionals de joventut, les relacions intergeneracionals, etc.
La trajectòria professional no pot estar deslligada de la trajectòria en l’àmbit personal. La inquietud de recerca en l’àmbit personal m’ha permès viure diverses experiències d’autoconeixement i de creixement personal des de diverses tradicions i cosmovisions i amb diverses metodologies. Experiències puntuals i de curta durada s’han combinat amb experiències de durada més llarga, a Catalunya, altres indrets d’Espanya i també en viatges reflexius i de recerca interior a altres països (Marroc, Índia, Perú, Turquia, Albània, Nepal), a partir de les quals, i amb cert aprofundiment amb lectures, he anat construint i prenent consciència de la pròpia mirada i dels seus condicionants. He participat en activitats de psicoteràpia transpersonal, de teràpia Gestalt, de teràpia humanista, de respiració holorènica, de tècniques de meditació, etc., amb professionals com Carlos Velasco (Psicoteràpia respiratòria), Joan Garriga (Institut Gestalt de Barcelona), Lluís Palacios (Ara Gestalt), Alain Vigneau (Camino del Clown), Manuel Cuesta (Alas – Hombres en movimiento) i Marina Brucet i Hans Burghardt (Tushita), entre altres. La cura personal, la cura de les relacions familiars i d’amistat, l’estar, el viatge i el caminar, a nivell físic i geogràfic i també a nivell filosòfic i simbòlic i de consciència, contribueixen també al coneixement i a la pràctica de l’acompanyament a adolescents i joves.